LCD monitor PSone

Pár foteček z experimentování (10.11.2004) ...

Začalo to zprávičkou Martina Malého v konferenci na Pandoře, pokračovalo diskuzí a díky náhodě se mi povedlo 5,5" LCD monitorek koupit doslova za pár korun od kamaráda z jednoho nejmenovaného obchodu. Zrovna ho kolega přemlouval ke koupi nějakého zboží v naší firmě a já se o monitoru zmínil, ukázalo se, že ho mají, no a za dvě hodiny byl v batohu a večer slavnostně připojen k mému ZX Spectru.

PSone je LCD monitor určený k Sony Playstation 1, podle toho má tvarovaný kryt (pro ZX Spectrum velmi neprakticky) a samozřejmě přizpůsobené konektory, takže nekompatibilní s čímkoliv jiným. V monitoru jsou zabudované reproduktorky, ale nutno říct, že nic moc, vzhledem k rozměrům nic jiného čekat nelze. Obrovskou výhodou jsou RGB vstupy, a PAL časování, takže monitor lze k ZX Spectru prostě připojit bez dalších úprav čehokoli, kromě konektoru, nebo šasi monitoru samotného. Při připojování nesmíte zapomenout na 5V zapínací napětí. Viz. dále.

Na sedmém až devátém snímku je trochu vidět zapojení. Ta věcička v lepence je stabilizátor LM7805 s 1k odporem, přes který je získaných +5V připojeno na zapínací vstup (krajní pin na menším konektoru).

Bohužel celá záležitost nemá jen samé klady. Monitor PSone jako všechna LCD má pevný rastr, zatím se mi nepodařilo přinutit ZX Spectrum, nebo monitor, aby se frekvenčně trefily. Ideální by bylo, kdyby byl obraz ZX Spectra široký 512 pixelů a border 64 pixelů na každé straně. S mým ZX Spectrem to vypadá tak, že každých cca 12 pixelů jsou dva sloupečky rozmazané. Což nejlépe vyniká na šestém snímku s úvodním obrázkem PickOutu. ... snad se to podaří vyřešit, zatím odloženo.

Na druhém snímku s Devastací+ a třetím s barevnými pruhy si lze všimnout interference, která ale při normálním provozu vidět není ani náznakem. Pravděpodobně jde o kolizi rastru displeje a rozlišení foťáku. K focení jsem použil digitální Samsung Digimax 130 - 1,3Mega pixelu, což je takový ultralevný kompakt na hraní, spíš než na skutečné focení. Nicméně prozatím musí stačit.

náhled fotky náhled fotky náhled fotky náhled fotky náhled fotky náhled fotky náhled fotky náhled fotky náhled fotky

Trvalé zapnutí monitoru

Monitor bez připojeného videosignálu je vypnutý. Nezapne se podsvícení, nereaguje na tlačítka. Je-li připojen kompozitní signál do AV vstupu, monitor to detekuje a zapne se. Připojení RGB signálů ze ZX Spectra bohužel k zapnutí nestačí, možná je nějaká odlišnost v synchronizaci, nevím. Vyřešil jsem to zapojením +5V na příslušný vstup, čímž se monitor zapne okamžitě po připojení napájecího napětí bez ohledu na to, jestli je, nebo není připojen videosignál. Výhodou je, že se tak dá zobrazovat i nekvalitní signál a odpojená synchronizace způsobí zobrazení rozházeného obrazu, takže se lze zorientovat, kde je chyba, namísto nicneříkající černé obrazovky.

Provizorní řešení se stabilizátorem v lepence je možná použitelné k otestování, ale není hezké v trvalém provozu. Vyřešil jsem to použitím klasického stabilizátoru 78L05 v SMD provedení, dvěma 220nF kondenzátory, jedním 1k rezistorem, kterým je +5V připojeno na správný vstup monitoru a diodou přes kterou je přivedeno napětí z napájecího zdroje. GND stabilizátoru je vyvedeno na plošku, která slouží k odvádění tepla. Jelikož je mechanicky dostatečně tuhá, narozdíl od vývodů, využil jsem ji k upevnění na jednu z nožiček konektoru. Drží opravdu dostatečně. Na vývody z druhé strany jsou připevněny kondenzátory, k nim pak odpor a dioda. Nakonec je potřeba na odpor a diodu připájet přívodní vodiče, a zapojit na místa viditelná na fotografii. Žlutou tečkou označené konce drátu mají být spojeny.

Všechny součástky jsem pájel podložené papírem, takže jsou nějakou desetinku milimetru nad plošným spojem a pro jistotu jsou podložené izolační páskou. Papír při pájení doporučuju, protože jeho vytažením po zkompletování se odstraní i spousta nečistot a tavidla.

náhled fotky

20.12.2004 - první prototyp šasi vyroben

Nakonec se mi po několika odkladech podařilo během víkendů něco málo poslepovat dohromady. Z větší části to je shodné s nákresem, ale rozhodně se liší hloubka, nakonec jsem šasi vyrobil docela dost hluboké (přesně 22mm), aby se do něho vešly konektory včetně 8 pinového DIN s nímž jsem původně vůbec nepočítal. Nakonec se ukázal vhodnější, protože ho lze použít k připojení kompozitního i RGB signálu. Horší to je s S-Video, na kompozitní je vyhrazen jen jeden pin a S-Video potřebuje dva, ale to mi nevadí, protože k monitoru hodlám připojovat jen zařízení s RGB výstupem. Viz. pár obrázků.

Zpočátku byly plány velkolepé, ale jak mne začal tlačit čas tak bylo nutno mírně slevit, až vzniklo to co vzniklo. Na některých místech je vidět použití "rapid development metod" alias tavného lepidla. Kupříkladu za žlutým štítkem na zadní stěně se skrývá plošný spoj původně osazený všemi konektory, kromě napájecího. Aby se dovnitř vešel, bylo třeba z něj sundat vše, kromě dvou konektorů pro připojení kablíků k hlavní desce, otvory zbylé po prostředním "datovém" konektoru pak posloužily k připojení tenkých drátků (z kabelu od gamepadu) vedoucích k 8 pinovému DIN konektoru na zadní stěně. Ovládací tlačítka (OSD) vznikla z pouzder 10uF kondenzátorů zatavených do kousku 4mm plexi. Zespodu jsou zalita lepidlem, zabroušena do roviny a pro jistotu přelepena červenou lepenkou, což celé věci dodává zajímavý kontrast, ačkoliv by bylo lepší, kdyby vnitřní části tlačítek měly alespoň stejný tvar :-) Nicméně displej snad nezůstane průhledný natrvalo.

Ještě drobná upozornění. Zadní stěnu je lépe vyrobit ze 4mm plexi. 2mm na nějaký čas postačí, ale je nutno ho na několika místech vypodložit, jinak se při zasouvání konektoru nebezpečně prohýbá. Případně lze 4mm plexi zapustit do prostoru uvnitř jen 2mm a zbylé 2mm nechat venku, čouhající hrany srazit v úhlu třeba 45° a bude to vypadat docela dobře. K lepení jsem použil lepidlo Butacel. Nic extra pevného to není, sice je určeno i na plexi, jenže se musí při lepení opravdu dobře stáhnout a nechat sevřené po celou dobu tuhnutí spoje (vytvářejí se v něm bublinky a čím míň, tím, líp). Na druhou stranu je čiré, takže příliš nekazí vzhled chcete-li ponechat plexi nenatřené (zamýšlím ho načernit ve stylu ZX Spectra). A poslední drobnost. Plexi je měkké, drolí se a není možné do něho řezat závity, k tomu jsem použil speciální zápustné matky vylámané z jiného plastového šasi (tuším, že to byl vyřazený 10MBit switch), možná je lze koupit, nevím. Zápustné matice vypadají jako distanční sloupky, jenže jsou válcové, ne šestihrané, a mají zvláštně zdrsněný povrch (spousta drobných zoubků). Přesně k tomuto účelu. Do plexi jsem je zatavil s pomocí páječky a dlouhého šroubu, abych udržel správný směr a polohu.

náhled fotky náhled fotky náhled fotky

14.8.2007 - elegantnější verze šasi

Blížící se Bytefest 2007 mne donutil uvést svou techniku do předveditelného stavu a to pokud možno takového za který nejenže se nemusím stydět, ale mohu se jím i trochu pochlubit :-). Takže v rámci práce na skříňce pro disketové mechaniky, CDROM a HDD jsem se pustil i do opravy a přelakování šasi Betadisku a dokončení šasi na monitor ... skoro po dvou letech. Hromadná setkání mají přeci jen něco do sebe.

V první řadě jsem staré šasi rozebral, protože lepidlo Butacel (Hlubna) je sice super na papír, ale na plasty se moc nehodí. Ono totiž teče podobně jako hliník. Pomalu, dávno působí zcela ztuhlým dojmem, ale pokud je trvale mechanicky namáháno, spoje postupně povolují a trvá to řádově týdny až měsíce. Zkusil jsem tedy jiné, tentokrát jakési italsko německé UHU ("transparent" s modrým pruhem na obalu), které je taky určené na plexi. První zkušenost je taková, že spoj je tvrdý a křehký (jako samotné plexi) a zdá se být pevnější ... no uvidíme. Rozebrané plexi i po očištění vypadá hnusně, takže jsem rezignoval na průhlednost a bylo to tak dobře. Po slepení a mírném vyztužení různými kousky plexi (mimo jiné používám poškrábané obaly na CD) jsem celé šasi jemně obrousil, nastříkal šedou základovkou a poté černým matným lakem v několika tenkých vrstvách. Nakonec po několikadenním tvrdnutí laku jsem nalepil i obligátní čtyři barevné proužky z folií, které používají grafická studia na reklamní tabule (a já mám k dispozici bednu odstřižků z níž mohu vybírat). Tím to získalo opravdu dokonalý sinclairistický vzhled.

Zadní stěnu jsem pojal velkoryseji než dříve, protože jsem ji nechal vyřezat laserem spolu se skříňkou na mechaniky a tudíž jsem si mohl dovolit i přesné a trochu náročnější tvary, třeba ty oválné otvory na reproduktory. Viz. render zadní stěny.

Mezitím, než jsem zadal výrobu zadní stěny, tak jsem se pustil do výroby nohy. Velkorysé plány (noha ve stylu LCD monitorů EIZO) padly poté, co jsem zjistil, že výroba kloubu v podmínkách, které mám k dispozici prakticky není možná. Vyrobil jsem tedy alespoň jednoduché naklánění okolo Xové osy. Posun vpřed nepotřebuju, a otočit monitor můžu i se stojánkem, kterýžto má podstavec kruhový, což otočení usnadňuje. Podstavec je vyroben z vycpávkového polykarbonátu, který občas bývá ve "spindle" balení CDR/DVD médií, zespodu je podlepený neoprenem z myší podložky, svrchu je polepený folií barvy hliník, stejně tak i opravdu hliníková noha z čtvercového profilu. Z L profilu jsem vystříhal, zapiloval a vyvrtal dva malé úhelníčky, ty drží nohu na podstavci. Další hliníkový pásek je přišroubovaný k zadní stěně, na něm dva ocelové úhelníčky natřené černě. Ocelové, gumou polepené úhelníčky svírají nohu (tlak lze nastavit šroubem a křídlovou matkou), takže monitor drží v nastavené poloze.

render zadní stěny náhled fotky náhled fotky náhled fotky náhled fotky

Bohužel, jak je vidět na 2. snímku není řešení dokonalé, tlak kabelů a hmotnost monitoru způsobuje, že se poloha monitoru na noze pomaličku měnila a strhla sebou fólii. Trvalo to asi 14 dnů, takže to nebylo patrné hned. Lepit fólii i do místa, kde tlačí guma na nohu prostě není dobrý nápad.

Nicméně černé šasi monitoru rozhodně prospělo, díky tomu, že okraj je hodně široký, tak zakrývá dost velkou část pozadí za monitorem a to pak působí méně rušivě, lze se lépe soustředit na obraz. Možná to zní hloupě v době, kdy je módní kupovat monitory s extrémně tenkými okraji (což samozřejmě má smysl, pokud jich chci víc vedle sebe), ale je to tak. Prostě podobně široký a temně černý nerušivý okraj bych občas uvítal i u běžných velkých PC monitorů. I tak hloupá drobnost jako absolutní nemožnost vypnout power LED (což třeba EIZO umí, ale jiní výrobci často ne), dokáže práci s monitorem znepříjemnit.

Opravené chyby a aktualizace

  • 6.12.2006 - Doplnil jsem odstavec o zapojení stabilizátoru kvůli zapínacímu napětí. Upravoval jsem další LCD pro kamaráda a při té příležitosti vzniklo trochu elegantnější řešení.
  • 14.8.2007 - Doplněna část o vylepšení původní konstrukce šasi.
  • 30.9.2007 - Doplněno pár snímků konečné varianty šasi předvedené na Bytefestu 2007.

Download

Související odkazy

[ Zpět na hlavní stránku ]

Cygnusova stránka o ZX Spectru a kompatibilních počítačích byla napsána (přepsána) výhradně pomocí svobodného Open Source softwaru. V případě že naleznete chybu, nebo byste rádi cokoliv co se ZX Spectrem souvisí, neváhejte mi napsat na některý z mých emailů, nebo pracovně do zaměstnání. Stručně o mém webu se můžete dočíst zde.