Porovnání kuličkových myší
Tento zápis vznikl jen jako poznámka pro porovnání různých kuličkových myší. Myši měly různě velkou kuličku, různě velký průměr snímacích válečků a různý počet zářezů v clonkách. Z toho vyplývá i jejich různé rozlišení v cpi (counts per inch). Pro uživatele se tím mění vzdálenost o kterou je nutné myší pohnout na podložce, aby se kurzor pohnul stejně jako u jiné myši.
Rozlišení se někdy nesprávně označuje jako dpi. Jde o stejnou číselnou hodnotu, ale počítají se pulzy, nikoli body jako při tisku na papír.
Rozlišení myši určuje počet zářezů ve clonkách a průměr snímacího válečku, který se odvaluje po kuličce. Průměr kuličky nehraje roli, protože mezi plochou podložky a válečkem funguje jako převod 1:1. Hmotnost a povrch kuličky ovlivňuje pouze adhezi mezi podložkou a snímacími válečky.
Počet štěrbin ve clonkách násobím 4, protože software počítá hrany signálu a na každé ose jsou dvě čidla / fototranzistory. Pro jeden cyklus nastanou celkem 4 změny úrovní na 2 signálech.
Myš 602 Svazarmu
Myš kdysi dodávaná jako stavebnice v době, kdy prakticky nebylo možné sehnat jinou, nebo velmi draho.
Tento konkrétní kus je vybavený konektorem pro PMD 85, ke kterému se asi používala nejčastěji. Údajně funguje s programem Greditor. K dnešnímu dni (09/2020) vyzkoušena pouze se hrou Funny Fruits Libora Lasoty, protože Greditor funguje pouze na PMD 85-1 a to nemám.
kulička (pingpongový míček) | ⌀38mm |
snímací válečky | ⌀5.0mm |
zářezů v clonkách | 6 |
rozlišení | 38cpi |
rozhranní | TTL pro PMD 85 |
4*6*25.4/(5.0*π) = 38cpi
Červená Amiga/Atari myš
Tuto myš jsem si kdysi koupil k k Didaktiku, resp. ZX Spectrum. Pro ní vznikaly některé mé programy s podporou AMouse. Vyzkoušena i s Amigou 500.
kulička | ⌀22mm |
snímací válečky | ⌀3.8mm |
zářezů/štěrbin v clonkách | 38 |
rozlišení | 323cpi |
rozhranní | TTL Amiga/Atari... |
vzdálenost pro 256px | zhruba 22.5mm |
4*38*25.4/(3.8*π) = 323
V myši jsem v průběhu času vyměnil spínače za klasické myší mikrospínače. Původní byly příliš tvrdé a práce s myší se brzy stávala nepohodlnou. Naštěstí byl plošný spoj připraven pro oba typy spínačů.
Bílá Amiga/Atari myš
Bývala používána společně se Sam Coupe. Vyzkoušena se ZX Spectrum a UR-4, nebo s Atari 800 XE a hrou Missile Command.
kulička | ⌀22mm |
snímací válečky | ⌀4.9mm |
zářezů/štěrbin v clonkách | 40 |
rozlišení | 264cpi |
rozhranní | TTL Amiga/Atari... |
4*40*25.4/(4.9*π) = 264
Stejně jako u červené myši s čipem 74HC14N i v této bílé myši v čipu MC14584B je 6 Schmittových klopných obvodů. MC14584B pracuje v mnohem věším rozsahu napájecích napětí od 3 do 18V, jinak jsou si obvody velmi podobné.
RS232 myš Genius NetScroll s kolečkem.
Svého času - období Windows 95R2 až Windows 98SE velmi rozšířená myš pro většinu běžných PC. Velmi levné, ale jednoduše účelné provedení.
Myši Genius NetScroll+ se vyráběly v RS232 i PS/2 provedení. Mám podezření, že čip v nich je obojetný a lze redukcí připojit k obojímu rozhranní. Je to opravdu tak?
TODO: - porovnat čip a elektroniku uvnitř PS/2 varianty s RS232 variantou. V RS232 variantě je čip Genius K0308055.
kulička | ⌀22mm |
snímací válečky | ⌀3.4mm |
zářezů/štěrbin v clonkách | 50 |
rozlišení | 475cpi |
rozhranní | RS232 |
4*50*25.4/(3.4*π) = 475cpi
Tuto myš občas používám se svým 150MHz Pentium (DOS a hry, Linux, vyzkoušena s W98SE).
Optická Amiga myš vyrobená z PS/2 myši Benq M100
Přidávám pro srovnání, protože i tuto myš jsem používal jako AMouse. Uvnitř myši je jeden ze známých čipů Agilent H2000, který poskytuje kvadraturní výstupy kompatibilní se signály z clonek kuličkových A* myší. V mém případě se mi chybou podařilo čip H2000 poškodit a musel jsem ho nahradit variantou A2051, protože H2000 jsem nesehnal. Obnášelo to pár přeškrabů, odstranění 3.3V stabilizátoru a jinak zapojenou LED, ale náhrada se povedla a myš opět funguje.
Barevný kabel jsem upletl po vzoru Myši 602 (jako osmižilovou pomlázku), jen jsem k tomu použil tenčí barevné vodiče z LPT kabelu. Tloušťka a ohebnost upleteného kabelu se velmi blíží kabelu Amiga myši, resp. je jen neznatelně tlustší než kabel k PS/2, nebo USB myši. Výsledek je rozhodně dobře použitelný, jen to pletení pár hodin trvá.
kulička | nemá, optický snímač |
rozlišení | 400dpi |
rozhranní | TTL Amiga (původně PS/2) |
vzdálenost pro 256px | zhruba 15.5mm |
Rozlišení myši nevyplývá z mechaniky a clonek, je dáno výrobcem optického snímače a těm mechanickým se velmi příhodně rozlišením blíží.
Úpravou myši jsem musel oželet kolečko i prostřední tlačítko. Kolečko tímto způsobem používat nelze. Prostřední tlačítko s některými interface ano, ale nezbyl mi pro něj volný vodič. Signály X1, X2. Y1 a Y2 jsou opravdu připojené přímo na snímací čip A2051.
Vzdálenost ujetá po podložce potřebná k přesunu kurzoru na obrazovce ZX Spectra široké 256px se přesně shoduje se vzdáleností u PS/2 myši připojené přes PS/2 - Amiga redukci do ZX Spectra. Obě myši mají shodných 400dpi. Z toho plyne, že redukce z PS/2 na TTL nemá na chování myši vliv.
Rozlišení v cpi se ale zdá být podle ujeté vzdálenosti vyšší (bližší 480cpi). Je možné, že výrobce udává 400dpi jako rozlišení obrazu, který vidí čip?
Historie změn článku
- 2020-09-17 - sepsáno a zveřejněno