VPL - Video Player pro Betadisk

Úvod

Video Player je sice značný eufemizmus, ale v rámci softwaru pro ZX Spectrum se tak program nazývat dá. Program jsem napsal někdy v roce 1995 a umí přehrávat animace z disket, všelijak je cyklit, přehrávat tam i zpět, měnit barvy a atd. Program se ovládá šipkou, klikáním na tlačítka a měla by fungovat i A-Mouse. Obrázky mohou být na disketě uloženy celkem třemi různými způsoby viz. popis dále.

screenshot

Z dnešního hlediska je program velmi pomalý (hlavně z hardwareových důvodů), takže nečekejte zázraky, jedná se ve skutečnosti opravdu jen o animaci spíš než o video. Kromě mého přehrávače existuje ještě nejméně jeden pracující s harddiskem, ten zobrazuje díky rychlosti disku i 25 snímků/s a prý existuje i jeden pro MB-02, jenže ten jsem v praxi bohužel neviděl.

Program je použitelný jen s Betadiskem a nelze ho snadno upravit, resp. muselo by se přeprogramovat vše, kromě ovládacího rozhraní, včetně jiného řešení záznamu obrázků na disketě. Po stažení najdete mezi soubory dva zavaděče, jeden je určen pro neupravené ZX Spectrum s Betadiskem a druhý pro Spectrum s ISO ROM a Betadiskem a mezi sebou se liší jen syntaxí příkazů pro načtení dalších souborů.

Parametry First, Last, Position udávají od jakého po jaký snímek se má animovat a samozřejmě číslo právě zobrazeného snímku.

Způsob uložení obrázků na disketě

Program využívá extrémní jednoduchosti struktury formátu disket TRDOSu a shody objemu dat na polovině stopy s jednou třetinou obrazovky. Existují tři rozumně použitelné způsoby jak data uložit, v režimu 1 jsou data uložena na střídačku tak, že první půlku stopy zabírají liché snímky a druhou polovinu snímky sudé, disketová mechanika bude krokovat po každém druhém obrázku. V druhém řežimu jsou obrázky ukládány stejně, ale mechanika krokuje po načtení každého ze snímků a druhý obrázek na stopě program ignoruje, ten bude načten až při druhém průchodu celým diskem. Třetí metoda obsazuje celou stopu jedním obrázkem, takže načítání je výrazně pomalejší, ale obrázky jsou větší a hezčí :-), stejně jako na screenshotu výše.

Pro "neuživatele" ZX Spectra uvádím i strukturu video RAM.

mód 1mód 2
způsob uložení dat - režim 1 způsob uložení dat - režim 2
mód 3 (nejpomalejší)struktura Video RAM
způsob uložení dat - režim 3 struktura video RAM

Download

Aby animace na reálném Betadisku fungovala správně musíte stáhnuté soubory uložit v pořadí dle čísel na úplně prázdnou disketu (nejlépe zformátovanou, nebo vymazanou příkazem ERASE "*"). Co následuje za soubory na tom už záležet nebude, ale obrázky musí být první v pořadí jinak se netrefíte správným způsobem do správných sektorů.

[ Zpět na hlavní stránku ]

Cygnusova stránka o ZX Spectru a kompatibilních počítačích byla napsána (přepsána) výhradně pomocí svobodného Open Source softwaru. V případě že naleznete chybu, nebo byste rádi cokoliv co se ZX Spectrem souvisí, neváhejte mi napsat na některý z mých emailů, nebo pracovně do zaměstnání. Stručně o mém webu se můžete dočíst zde.