Jak složit rubikovu kostku

Nejdříve než začnu popisovat algoritmy, tak zadefinuju způsob označování stran a otáčení. Jako vhodné se ukázalo označení stran Č=čelní, P=pravá, L=levá, H=horní, D=dolní a Z=zadní. Znak následující za jedním z těchto písmen určuje co se s dotyčnou stěnou bude provádět. Mínus otočení o 90° proti směru hodinových ručiček, plus otočení o 90° po směru hodinových ručiček a 2 (slovy dvojka) otočení o 180°. Navíc budu oddělovat mezerou určité celky pro snazší zapamatování.

1. Složit nejdříve jednu stranu a to tak aby spolu s touto stranou byly složeny i přiléhající řady na bocích. Toto není třeba vysvětlovat, protože to je to co obvykle zvládne každý. Pokud ne tak pro něj stejně nebude mít další text smysl.

2. Natočte si středy kostky tak aby měly stejnou barvu jako složená první řada.

3. Nyní je třeba umístit hrany druhé řady. Vezměte si kostku do ruky tak, že složená strana je nahoře a dotyčná cílová hrana vpravo (vyznačena tmavším odstínem). Kostku která má být umístěna do této hrany musíte dostat dospod levé strany (šipka) a to tak, že čelní barva bude vlevo a barva pravé stěny bude vespod.

hrany
P-D+P+D+Č+D-Č-

Pokud je v hraně správná kostka, ale špatně otočená použijte algoritmus dvakrát a před druhým proveďte D+.

Stejně tak je možné použít možná trochu jednodušší postup. Tentokrát ovšem kostku obraťte tak, aby složená strana byla dole a skládaná strana jako čelní. Oproti předchozímu algoritmu je tu trochu problém s je-li kostka otočená. Musíte totiž znát oba postupy.

hrany2 hrany3
Č-H-Č-H-Č-H+Č+H+Č+  Č+H+Č+H+Č+H-Č-H-Č- 

4. Nyní (kostka je stále otočena první složenou stranou dolů) otočíte hranové kostky tak, aby správná barva byla nahoře. K tomu lze použít dva algoritmy, které mimochodem ovlivňují i rohové kostky, ale to zatím nevadí, umístíme a otočíme je později.

hrany4 hrany5
P-H-Č-H+Č+P+  P-Č-H-Č+H+P+ 

5. Otočení rohů do správné polohy. K tomu jsou celkem čtyři algoritmy, ale občas je potřeba některý provést dvakrát a nebo třeba pozpátku, protože poslední dva z nich kromě otočení rohů provedou i jejich posun.

rohy1 rohy2 rohy3 rohy4
Č+H+Č-H+Č+H2 Č-  P-H-P+H-P-H2 P+  P-Č-L-Č+P+Č-L+Č+  Č-L-Č+P-Č-L+Č+P+ 

6. V tuto chvíli byste měli mít všechny rohy i hrany správně otočeny, ale pravděpodobně nejsou na správném místě. K umístění slouží tyto algoritmy.

posun1 posun2 posun3 posun4
Č2H+P-L+Č2L-P+H+Č2  Č2H-P-L+Č2L-P+H-Č2  Č2L2Č-P-Č+L2Č-P+Č-  Č2P2Č+L+Č-P2Č+L-Č+ 

Na závěr malý CHEAT. Postavte kostku na stůl a vrchní stranu pootočte o 45°. Teď zkuste malým šroubovákem, nebo i prstem vypáčit za použití jen mírného násilí jednu hranovou kostku z pootočené vrstvy. Nejde to úplně samo, ale rozhodně to jde aniž by kostka byla poškozena. Další postup nechám na Vás, jde to snadno i bez násilí. Trochu síly budete muset použít opět až při vracení poslední části. Máte-li kostku rozebranou doporučuje se promazat ji obyčejným mýdlem (oleje často dříve či později naleptávají plast z něhož je kostka vyrobena a navíc vytékají ven). Já to zkusil a opravdu běhá o něco měkčeji a snadněji. Ovšem není to nutné, snad jedině pokud budete skládat na čas.

Zdroj informací: Výstřižek z velmi staré Mladé Fronty (tehdy to ještě nebyla MF Dnes jako dnes), a k tomu vlastní zkušenosti

[ Zpět na hlavní stránku ]

Tento web je převážně o ZX Spectru, kompatibilních počítačích a jiném zajímavém hardwaru. Naleznete-li chybu, nebo byste rádi cokoliv co s tímto souvisí, můžete mi napsat email. Stručně o mém webu zde.